کاربرد و مزایا سیستم گرمایش از کف و انتقال حرارت و تاثیر آن در بهینه سازی مصرف انرژی
نوشته شده توسط : اختیری

در این مقاله به یکی از روش های جدید گرمایش، گرمایش از کف می پردازیم. این روش و انواع گرمایش و آشنایی او با فرآیند و روش استخراج انرژی از بدن انسان، به مقایسه این دو مشکل فکر کرد.
بخش دوم این تحقیق مقدماتی نیز به بررسی ساختار کلی و اجزای گرمایش تابشی سیستم گرمایش از کف و اجرای آن از جمله لایه عایق، لوله های به کار رفته در آن، بتن دال و تنوع آنها پرداخته است.
ضمناً در مورد روش طراحی و نحوه چیدمان و فاصله لوله ها و همچنین محاسبه دبی و فشار بین ورودی و برگشت کلکتور که یکی از پارامترهای مهم این سیستم می باشد بحث شد. .
روش های کنترل دما و انواع منابع گرمایی برای استفاده در گرمایش از کف نیز معرفی شده است.
کلمات کلیدی: تابشی، انتقال حرارت، بهینه سازی، مصرف انرژی، تابشی
مقدمه
با افزایش جمعیت و کاهش منابع انرژی، اهمیت مصرف بهینه انرژی در حال افزایش است. در این مورد، نقش سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها و اماکن مسکونی برای کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی مهم و جای تأمل دارد. سیستم های گرمایش از کف سهم زیادی در انتقال حرارت تابشی در فرآیند گرمایش دارند (بیش از 50 درصد انتقال حرارت). روشنایی) در مقایسه با سایر سیستم های گرمایشی، نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی، بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان ساختمان نیز از نقاط قوت بسیاری برخوردار است.
• گرمایش از کف از قدیم به روش های مختلف برای گرم کردن خانه ها استفاده می شده است، بنابراین رومی ها از این روش برای گرم کردن حمام های عمومی استفاده می کردند و کره ای ها از گرمای ناشی از سوخت در جلوی لامپ ها استفاده می کردند. از کانال های نصب شده در زیر زمین عبور کنید. در ایران نیز از این روش در مناطق کوهستانی و سردسیر از جمله آذربایجان استفاده می شود و اغلب در حمام ها استفاده می شود.
در سال های اخیر سیستم گرمایش از کف در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار رایج شده است، بنابراین در اواسط قرن بیستم سیستم گرمایش از کف با استفاده از لوله های آهنی و مسی گسترش یافت، اما به دلیل از هم پاشیدگی لوله های آهنی و از هزینه بالای لوله ها انتظار زیادی نداشته باشید
او جای خود را به گرمایش و تهویه مطبوع داد. با تولد پلیمر PEX در اواخر دهه 60 در اروپا، دانشمندان لوله های PEX را به عنوان یکی از دستاوردهای مهندسی مکانیک قرن حاضر به آرماکان معرفی کردند. اگرچه لوله های PEX می تواند خوردگی لوله های فلزی را برطرف کند، اما به دلیل دو محدودیت دیگر (نفوذپذیری اکسیژن و ضریب انبساط طولی بالا) نمی تواند نیازهای مهندسین مکانیک را به طور کامل برآورده کند. سنتز پلیمر-فلز به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق زمینه را برای تولید لوله های PEX-AL-PEX فراهم کرد.
مشکل انحلال لوله فلزی و همچنین ضریب بالای نفوذ اکسیژن و انبساط طولی لوله پلیمری تک لایه را حل می کند.
به همین دلیل، لوله PEX-AL-PEX به عنوان محصولی عالی برای کاربردهای گرمایش و سرمایش شناخته می شود و بدون هیچ رقابت جدی، بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است.
بدنه اصلی مقاله
• به طور کلی سه نوع روش گرمایش از کف وجود دارد:
1. سیستم گرمایش از کف با هوای گرم
2. سیستم گرمایش از کف برقی
3. سیستم گرمایش از کف با آب گرم
از آنجایی که هوا به تنهایی نمی تواند گرمای زیادی را ذخیره کند، گرمایش از کف با هوای گرم در منازل مسکونی چندان مقرون به صرفه نیست. روش استفاده از برق نیز تنها در صورت پایین بودن قیمت برق مقرون به صرفه است، در مقایسه با دو روشی که در بالا ذکر شد، سیستم آبگرم مقرون به صرفه تر است و به همین دلیل سال هاست که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. .
• روش گرمایش از کف که به عنوان راحت ترین، ایمن ترین و کارآمدترین روش گرمایش شناخته می شود. همانطور که مردم در یک روز سرد زمستانی گرمای خورشید را احساس می کنند، به این ترتیب گرمای تابش شده از کف آپارتمان خود را گرم می کنند و مطمئنا احساس راحتی می کنند.
• در این سیستم گرمایشی معمولا دمای آب گرم لوله گرمایش از کف بین 40 تا 50 درجه سانتیگراد است، طبق این روش حداقل 40 تا 60 درجه سانتیگراد است، موارد دیگری وجود دارد که دمای آب بین 65 درجه. و 82 درجه درجه سانتیگراد انرژی ذخیره می شود.
• یکی از دلایل استقبال بسیار خوب ساکنان ساختمان از سیستم گرمایش از کف، سازگاری آن با مکانیزم باز است.
1
اولین کنفرانس بین المللی تهویه مطبوع و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی HVACConf-1-023
تولید انرژی از بدن انسان تامین می شود. چهار فرآیند طبیعی در انتشار گرما از بدن وجود دارد:
- سوزاندن گرما از طریق تنفس و خروج آب از پوست
- انتقال حرارت به هوای اطراف بدن با جابجایی
- انتقال حرارت از طریق هدایت به اجسام در تماس با بدن
تماس بگیر
- حرارت دادن گرما به صورت تشعشع بین بدن و مواد اطراف
انتقال حرارت با تنفس و تبخیر رطوبت از پوست
حدود 25 درصد از کل دمای بدن یک فرد از طریق تنفس و تبخیر رطوبت از پوست هنگام حرکت سبک در خانه یا محل کار اتفاق می افتد.
گرما از طریق حرکت به هوای اطراف بدن منتقل می شود
گرما از طریق پوست و لباس ما به هوای اطراف جریان می یابد، اما دمای هوا کمتر است. این جابجایی نمونه ای از انتقال حرارت است. هر فرد اگر لباس ضخیم نپوشد و در خانه یا محل کار باشد، حدود 30 درصد از کل گرمای منتقل شده را از طریق فرآیند جابجایی خارج می کند.
انتقال حرارت از طریق رسانایی در اجسام در تماس با بدن
است!
انتقال حرارت رسانا زمانی اتفاق می‌افتد که هر قسمت از بدن ما با چیز خنک‌تری در تماس باشد، اگر با پاهای خود روی یک طبقه سرد زیرزمین ایستاده باشید، پاهای شما بلافاصله اثرات انتقال حرارت رسانا را احساس می‌کنند. کارآمد همچنین، اگر روی صندلی شخصی که برای مدتی روی صندلی نشسته است بنشینید (حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی باشد)، اثر گرما را احساس خواهید کرد. از آنجایی که بدن انسان در تماس دائمی با اجسام سردتر یا داغتر نیست، درصد خاصی برای انتقال حرارت رسانا در نظر گرفته نمی شود.
انتقال حرارت تابشی بین بدن و اجسام اطراف
انتقال حرارت تابشی از پوست و لباس ما به اشیاء پیرامون نقش مهمی را در تأمین یا عدم تأمین آسایش دمـائی ایفـا مـی کنـد. هرگـاه مـا در مجـاورت اشیائی سردتر از سطوح پوست و لباسمان قرار بگیریم حرارت از بـدنمان بـه سطوح پیرامونی تابیده می شود. در یک فضاي خانگی یا اداري به شرط آنکه شخص لباس ضخیم نپوشیده باشد تقریباً نیمی از کل حرارت انتقـال یافتـه به صورت تابشی آزاد می شود.
بدن ما به طور خودکار تمام این فرآیندها را تنظیم می کند تا دمای داخلی بدن را تنظیم کند. وقتی یکی از چهار راه انتقال حرارت محدود می شود، بدن ما سعی می کند مکانیسم های دیگر را سرعت بخشد. از طرفی از آنجایی که حدود 50 درصد از کل گرمای منتقل شده در سیستم گرمایش از کف از تشعشعات ناشی می شود، بدن ما سعی می کند مکانیسم های دیگر را سرعت بخشد و بنابراین سیستم گرمایش و مکانیسم انتقال حرارت هماهنگی خاصی بین آنها ایجاد شد. . بدن انسان و آسایش حرارتی به روشی منحصر به فرد فراهم شده است.





:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: